maanantai 29. lokakuuta 2012

1. Väite "journalismi on kauppatavaraa" tarkoittaa sitä, että journalismin tarkoitus on tuottaa ja myydä.

2. Tarjonta on monipuolistunut

3. Juttuaiheet voivat syntyä ideasta joka tulee esimerkiksi yleisöltä tai toimittajalta.

4. Jutuntekoprosessissa on mm. yhteistyötä kuvaajien, taittajien ja leikkaajien kanssa. Pitää kerätä paljon tietoa ja pohtia mitä yleisö haluaa tietää. Pitää myös haastatella aiheeseen liittyviä henkilöitä.

5. Toimittajan työssä sananvapaus tarkoittaa samaa kuin muillakin, eli saa ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään estämättä. Toimittajien pitää kuitenkin kantaa vastuu omista julkaisuista ja mielipiteistä. Pitää mm. ottaa huomioon yksityisyydensuojaa koskevat lait. Suomessa sanavapaus on itsestäänselvyys, kun taas joissain maissa näin ei ole.

s. 62 t. 1a

Ohjeet on laadittu, jotta kaikilla olisi samat säännöt, eikä ihmisiä sorrettaisi. Ja etteivät toimittajat anna väärää tietoa ihmisille, ja kunnioittavat heidän yksityisyyttään.

s. 63 t. 3

a. toimittajan, ihmisten jotka ottavat asiaan kantaa tai antavat oman näkemyksensä mm: Matti Kunnarin, Merja Vilbergin, Ilkka Nikupaavo, Kari Kurkiluoto, Satu Häyry, Jemina Lehto, Niilo Niemelä, Jyrki Upero, Kapa, Googlen konsultti Steve.

b. Hän on itse ollut kyselemässä ja haastattelemassa ihmisiä heidän mielipiteistään.

c. "se on hämärä koko google. Normaali ihminen ei tiedä siitä mitään."

d. Kuvilla näytetään 'vakoiluoperaatiota' sekä ihmisiä joita on haastateltu. Ne ovat tärkeitä sillä ihmisten mielipiteet saavat silloin suuremman merkityksen.

e. Tyyli on siisti, nykyaikanen, ja mukaansatempaava sillä ihmisten mielipiteet ovat kiintoisia.

 s. 63 teht. 4

a. rento, salamyhkäinen, nuori, nousukiidossa, lahjakas, komea. Ensimmäisellä sivulla paljon esimerkkejä

b. onnistuu hyvin

c. Tärkeä merkitys, tiedetään kenestä ja minkä näköisestä henkilöstä puhutaan, ja jutusta tulee kiinnostavampi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti